پاک‌کن‌هایی از جنس زندگی

[ad_1]

پاک کن هایی از جنس زندگی

همه ما با رجوع به خاطرات کودکی مان به یاد دوران مدرسه, دفتر نقاشی, مداد رنگی و کلکسیون پاک کن های رنگی و مدل دارمان می افتیم


همه ما با رجوع به خاطرات کودکی‌مان به یاد دوران مدرسه، دفتر نقاشی، مداد رنگی و کلکسیون پاک‌کن‌های رنگی و مدل‌دارمان می‌افتیم.




پاک کن در آن روزها چقدر کارمان را راحت می کرد و با آن می توانستیم غلط هایمان را اصلاح کنیم. هرکدام از ما بارها پاک کن هایمان را در مدرسه گم کردیم و برای جلوگیری از این اشتباه آنها را سوراخ و به گردن آویزان می کردیم. اما همین پاک کن دردسرهای زیادی هم برایمان داشت، گاهی موقع پاک کردن غلط ها، دفتر یا برگه امتحانی مان را پاره و آن را کثیف می کرد و باعث می شد مورد شماتت اطرافیان قرار بگیریم. بزرگ تر که شدیم وقتی با خودکار می نوشتیم سعی می کردیم اشتباه نکنیم، در واقع یاد گرفتیم به دنبال حل مساله باشیم به جای آن که صورت آن را پاک کنیم، اما ای کاش در تمام لحظات زندگی پاک کنی جادویی داشتیم که عین همان سال های کودکی غلط هایمان را پاک می کردیم.




این روزها نمایشگاهی از ٢١ نقاش جوان، منتخبی از برگزیدگان چهار دوره دوسالانه نقاشی دامون فر به کوشش و نمایشگاه گردانی بهنام کامرانی با موضوع «پاک کن» در گالری شیرین برپاست. افتتاح این نمایشگاه با رونمایی از کتاب چهارمین دوره این دوسالانه همراه بود. در این نمایشگاه زاویه نگاه های مختلف هنرمندان به این متریال و کارکردهای مفهومی اش پیش روی مخاطبان قرار گرفته است.




بهنام کامرانی، نمایشگاه گردان این رویداد درباره برگزاری نمایشگاه پاک کن می گوید: ابتدا که پیشنهاد نمایشگاه گردانی این نمایشگاه را به من دادند، فکر کردم موضوع نمایشگاه می تواند در قالب یک شیء اتفاق بیفتد؛ به شکلی که هم با محصولات شرکت دامون فر در ارتباط بوده و هم به صورت شخصی با خاطرات هر یک از ما گره خورده باشد. علاوه بر این اگر کلمه پاک کن به صورت امری خوانده شود به جنبه های مختلف فرهنگی و تاریخی نیز اشاره دارد. انتخاب متریال و حتی مدیایی که این هنرمندان می توانستند برای ارائه اثر در نظر بگیرند آزاد بود، اما بیشتر آنها ترجیح دادند با کمک مدیای نقاشی موضوع را بسط دهند.




کامرانی ادامه می دهد: گرایش های مختلفی در آثار هنرمندان در این نمایشگاه دیده می شود. بعضی از آنها از نزدیک با موضوع برخورد کردند و از خود شیء پاک کن در تابلو هایشان استفاده کرده، اما باید به جنبه های درونگرایی آثار تاکید کنم که در برخی از این تابلوها پیچیدگی های اجتماعی و سیاسی دیده می شود و این پیچیدگی ها بسته به تفکرات هنرمند متفاوت است.




سیف الله پویاراد، مدیر دوسالانه دامون فر نیز در خصوص برپایی نمایشگاه پاک کن می گوید: دامون فر سال ١٣٨٥ در روزهای سختی آغاز به کار کرد و با وجود تنگناهای اقتصادی که همه از آن با خبریم، به دلیل هدف والایمان هر بار حرفه ای تر آمدیم، امیدوارم با ظهور بارقه های امید، زمینه فعالیت های بخش خصوصی فراهم تر شود؛ دولت تدبیری بیندیشد که مانند ورزش، بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در عرصه فرهنگ و هنر پیشقدم شود.


نکته: این روزها نمایشگاهی از ٢١ نقاش جوان، منتخبی از برگزیدگان چهار دوره دوسالانه نقاشی دامون​فر با موضوع «پاک کن» در گالری شیرین برپاست؛ نمایشگاهی که حس نوستالوژی مخاطبان به پاک کن را برمی انگیزد








دانا نهداران، نقاش جوان از برگزیدگان سال های گذشته دوسالانه دامون فر است که با اثری از مجموعه «تشنج های لذت» در نمایشگاه حضور دارد؛ اثری با تکنیک ترکیب مواد روی بوم که در آن برداشتی از تاریخ هنر داشته و اثر«ونوس» انگر، نقاش معروف فرانسوی را با گوشواره ای ایرانی به تصویر کشیده است. او با اشاره به چیدمان مناسب آثار در این نمایشگاه می گوید: در این نمایشگاه آثاری با سطح کیفی بالا را شاهد هستیم که در چینشی، مناسب در گالری شیرین به نمایش گذاشته شده است.




زهرا طباطبایی، نفر اول چهارمین دوره دو سالانه دامون فر که تاکنون در بیش از ده نمایشگاه گروهی در ایران، یونان، آلمان و لهستان شرکت داشته نیز در مورد نمایشگاه پاک کن چنین بیان می کند: ۲۱ هنرمند در این نمایشگاه با برداشت ها و سلایق گوناگون آثاری در رابطه با موضوع پاک کن ارائه داده اند. من کیفیت آثار نمایشگاه را بالا می دانم و به نظرم آثار این نمایشگاه می تواند سلیقه های متفاوت مخاطبان را راضی نگه دارد.




نفیسه عمران که کارشناسی نقاشی از دانشگاه سوره تهران دارد و برگزیده نفر اول سومین دوره هنرهای تجسمی دامون فر است، از دیگر هنرمندان صاحب اثر در این نمایشگاه است. او می گوید: پاک کن برای اولین بار است که به عنوان یک موضوع در نمایشگاهی مطرح شده است، این موضوع برای من بسیار جذاب است. با توجه به شناختی که از آثار دیگر هنرمندان حاضر در نمایشگاه دارم، به نظرم هیچ کدام از روند کاری خود جدا نشده اند و صرفا مفهوم پاک کن یک موضوعیتی به ذهن هنرمندان نمایشگاه در محیط حرفه ای خودشان داده و هر کس از دید خود به این موضوع نگاه کرده است.




سوده داوود که شرکت در دو نمایشگاه انفرادی و بیش از هفت نمایشگاه گروهی در ایران و اروپا را در کارنامه هنری خود دارد نیز با اثری رنگ روغن روی بوم با عنوان «سنتی در راستای پاک شدن» که اقتباس آزادی از کارهای دیوید همیلتون است، چهره دختر نوجوانی را به تصویر کشیده که در بین زندگی مدرنیته گیر افتاده است. او درباره نمایشگاه پاک کن معتقد است هر کسی اشاره خاص خود به موضوعات مختلف اجتماعی و سیاسی را داشته و از دریچه نگاه خود موضوع پاک کن را در آثارش نشان داده است.




لیلی رشیدی که کارشناسی نقاشی از دانشگاه هنر شاهد دارد و تاکنون در یک نمایشگاه انفرادی و پنج نمایشگاه گروهی شرکت کرده با اثر چیدمان در این نمایشگاه حضور دارد. او در این چیدمان سه میز که یادآور دوران مدرسه است، با دفتر مشق هایی باز و پاک کن هایی به نخ کشیده ارائه داده است. رشیدی در توضیح این اثر می گوید: تبحر نداشتن در نگهداری از پاک کن هایم در دوران ابتدایی مادرم را بر آن داشت تا پاک کن را سوراخ کرده و با نخی بلند به گردنم بیاویزد.




نمایشگاه پاک کن تا سیزدهم اسفند در گالری شیرین، واقع در خیابان ولنجک، پذیرای دوستداران هنر است.


سجاد روشنی

[ad_2]

لینک منبع

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *